ARTICOL DE PRESĂ l GHIDUL SALARIAL 2025, HAYS ROMÂNIA

AN NOU, PROVOCĂRI ÎN CREȘTERE PENTRU ANGAJATORI: COMPETITIVITATEA ATINGE COTE MAXIME

„Asigură ceea ce este esențial și amână ceea ce poate aștepta.” Acesta pare să fie motto-ul majorității companiilor din România în acest an, după un 2024 marcat de incertitudini multiple. De aceea, în 2025, companiile vor pune un accent deosebit pe consolidarea rezultatelor financiare, pe profitabilitate și, potrivit celui mai recent studiu Hays România privind piața muncii, acest lucru nu este o surpriză.

Deși preocupările financiare rămân în prim-plan, peste o treime dintre angajatorii continuă să se confrunte cu provocări legate de forța de muncă. Principalele obiective strategice sunt similare cu cele din anul precedent, însă s-au produs schimbări semnificative în prioritizare. Maximizarea profitului operațional a înregistrat o creștere de aproape 20% față de 2024, devenind prioritatea principală pentru 61% dintre companii. Aceasta este urmată îndeaproape de extinderea cotei de piață și creșterea cifrei de afaceri, ceea ce reflectă cu exactitate climatul economic actual și forțează inițiative precum durabilitatea, inovarea și responsabilitatea socială să treacă în plan secund în 2025.

RITMUL ANGAJĂRILOR PERMANENTE, ÎNCETINIT UȘOR

O altă tendință observată este că tot mai multe companii pun accent pe siguranță și continuitate, în locul unei expansiuni agresive, urmărind să-și mențină poziția pe piață mai degrabă decât să crească rapid. Cristina Iacob, Director Executiv Hays România, explică: „Observăm în piață tendința de a acorda prioritate stabilității în detrimentul creșterii accelerate. 82% dintre companii intenționează să angajeze personal permanent, ceea ce reprezintă o scădere ușoară, dar vizibilă, de 5% față de anul trecut. Cu toate acestea, probabil din cauza deficitului de competențe, aproape o treime dintre angajatori au dificultăți în a ocupa aceste posturi cu candidați permanenți potriviți. De aceea, soluțiile alternative precum contractarea de resurse externe pe perioadă determinată, devin din ce în ce mai atractive.”

PRIORITĂȚILE ANGAJATORILOR: MENȚINEREA ANGAJAȚILOR, ADAPTABILITATEA ȘI RESTRUCTURAREA

Dacă recrutarea rămâne importantă pentru 32% dintre companii, focusul se îndreaptă treptat spre consolidare. Aproape jumătate dintre organizații (49%) își intensifică strategia de păstrare a angajaților - un procent similar cu cel din anul precedent. Acesta ar putea fi momentul ideal pentru ca angajatorii să adopte mai multă flexibilitate și să răspundă mai bine nevoilor în schimbare ale angajaților. Optimizarea echipelor, eficientizarea proceselor și regândirea strategiilor de resurse umane vor fi esențiale pentru menținerea competitivității. În special, adaptarea structurilor organizaționale (46%) a devenit aproape la fel de importantă ca retenția în sine (49%) în strategiile de resurse umane pentru 2025.

REMUNERARE ATRACTIVĂ ȘI FLEXIBILITATE PENTRU A RĂMÂNE COMPETITIVI

Așteptările privind creșterile salariale în 2025 sunt destul de aliniate între angajatori și angajați, dar nu în totalitate. 42% dintre companii estimează o majorare salarială modestă, de sub 10%, însă angajații sunt ceva mai optimiști: 25% se așteaptă la creșteri între 10-20%, iar unul din zece speră la o mărire de peste 20%. Acestea fiind spuse, angajații așteaptă creșteri mai mari decât plănuiesc companiile să ofere, ceea ce evidențiază o diferență în așteptări.

Un alt punct de divergență este modelul de lucru: după cum arată studiul, angajații pun un accent tot mai mare pe echilibrul între viața profesională și cea personală, dorind mai multă flexibilitate, în timp ce angajatorii par să prefere un regim care impune prezența la birou mai multe zile pe săptămână, comparativ cu anul trecut. Totuși, oferirea unor opțiuni flexibile privind prezența la birou poate deveni un avantaj competitiv important pentru companii. Această tendință este susținută și de preferințele angajaților privind beneficiile: zilele de concediu suplimentare (53%) și flexibilitatea muncii (45%) continuă să fie printre cele mai apreciate avantaje, confirmând că bunăstarea și echilibrul dintre viața profesională și cea personală sunt priorități esențiale pentru angajați.

În esență, 2025 se prefigurează a fi un an al deciziilor prudente pentru companiile românești. Acestea își vor concentra resursele pe maximizarea profitabilității și, în același timp, pe construirea unei forțe de muncă stabile și adaptabile, într-un context economic care impune minimizarea costurilor. Navigarea cu succes a deficitului de competențe și echilibrarea dintre nevoile angajaților și cerințele de business vor fi provocările majore pentru menținerea competitivității pe piața muncii din România.

Hays România a publicat recent Ghidul Salarial 2025, iar studiul complet al pieței muncii poate fi descărcat aici.

Suntem deja conectaţi?